Gainers är något som blivit allt mer populärt bland de som tränar. Gainers är ett slags kosttillskott som innehåller en bra blandning mellan protein och snabba kolhydrater. Tanken är att man ska ta en gainer antingen före eller efter sitt träningspass i syfte att gå upp i vikt, bygga muskler, bli starkare och öka kroppens återhämtning. Många tar också gainers som mellanmål, men det är egentligen inget som rekommenderas eftersom gainers innehåller mycket snabba kolhydrater, vilket höjer insulinnivåerna snabbt och det är inte så bra om det sker under en period av inaktivitet. Att använda gainers i samband med träning ger därför den bästa effekten. 

Vad är en gainer?

En gainer innehåller alltså en blandning av kolhydrater och proteiner. Kolhydrater är kroppens bränsle och om man tränar mycket behöver man också mycket kolhydrater, vilket då en gainer kan ge. De snabba kolhydraterna höjer också insulinnivåerna snabbt och pushar in mer vatten i kroppens muskler, vilket ger en prestationshöjande effekt. Därför är det bra att ta gainers innan träningspasset så man orkar mer. Men en gainer innehåller som tidigare nämnts också protein. Proteinets roll i en gainer är att hjälpa musklerna öka sin kapacitet och återhämta sig efter ett träningspass. För den som tränar mycket, ofta och/eller intensivt bidrar också en gainer till att man snabbt bygger upp kroppens glykogenlager. Under träning förbränner man en hel del glykogen och lagret behöver därför fyllas på inför kommande träningspass. Man måste ha glykogen för att prestera bra under träning och ett välfyllt glykogenlager inför ett träningspass gör alltså att man kan prestera bättre. Gainers har dock också ytterligare en effekt och det är att man går upp i vikt av dem. För att kunna gå upp i vikt krävs det att man får i sig mer kalorier än man gör av med och om man snabbt vill öka i vikt kan det vara svårt att få i sig alla dessa kalorier enbart via maten. Av den anledningen kan gainers vara ett bra komplement för att kunna komma upp i ett högt dagsintag av kalorier under en begränsad tid.  

Välja rätt gainers 

 Det finns många gainers på marknaden och det kan vara svårt att veta vilken som passar en själv bäst. För att kunna avgöra det så är det bästa att utgå från vilket mål man har eftersom sammansättningen i de olika typerna av gainers kan variera beroende på vilka effekter de fokuserar på. Två av de vanligaste ingredienserna i gainers är maltodextrin och vassleproteinkoncentrat. Maltodextrin är en snabb kolhydrat, en stärkelse som kommer från potatis, korn, majs eller ris. Vassle är ett protein som finns i mjölk. Vassleprotein innehåller mycket grenade aminosyror, BCAA, som har visat sig vara effektiva för att öka muskelmassan. De flesta gainers på marknaden innehåller alltså maltodextrin och vassleprotein, men det som kan skilja dem åt är fördelningen mellan dessa båda ingredienser. En annan sak som skiljer gainers åt är smaken och där är det förstås helt och hållet en smaksak vilken man föredrar.