Min kost och mina kosttillskott!

Förutom att jag lägger mycket tid på min träning, lägger jag i perioder nästan lika mycket tid på min mat och mina matförberedelser.

Jag minns inte ens senast jag gick till jobbet utan att ha Matlådor med mej? Det har nog inte hänt under de senaste 3 åren i alla fall.

 

Jag gillar att vara förberedd och veta att jag har mat utan att behöva lägga halva lunchrasten på att springa runt och handla, det blir för ostrukturerat för mej både on och offseason =)

(kanske mest under offseason när jag matglad som jag är äter rätt mycket!)

Så, Matlådor har jag alltid med mej och förbereder gärna för flera dagar framåt, så slipper jag stå i köket varje kväll.

Jag väger nästan alltid min mat, det är en vana eller ovana, man får välja själv vad man vill kalla det. ; ) Men det sitter i ryggmärgen och är inget som stör mej, jag har svårt att uppskatta vikt (åt båda håll) så för mej är det bästa sättet att veta att jag inte får i mej för mycket eller för lite av diverse matvaror. : D

Kosten nu på diet skiljer sig såklart från hur jag äter annars, största skillnaden förutom mängden mat är givetvis att jag inte bestämmer själv vad eller hur mycket jag äter  (och det står heller inga proteinbars med på schemat från min coach ;( )

Min kost har sen start varierat mellan dessa livsmedlen ;

Havregryn

Hela Ägg

Äggvitor

Kyckling/Nötkött/Lax/torsk

Potatis/Sötpotatis/ris

Avocado

Nötter och mandlar

Kokosolja

Olivolja

Mandelsmör

Kesella

Bär

Riskakor

Alltså ; Ren och bra mat!

Jag började min diet relativt högt på kalorier och efter hand har de såklart minskat. Men under större delen av tiden har jag varit mätt och belåten, och jag har denna dieten även

ätit mer än innan. Hur mycket och vad man äter är väldigt individuellt och inget jag någonsin skulle skriva ut här, just för att det är anpassat till mig, min kropp, min träning, min förbränning och mitt "Livspussel". Däremot kan jag skriva att jag den här gången legat högre på fett, och i princip haft fett i varje mål mat, vilket funkat och känts sååå bra..! (Och med det menar jag inte att jag inte ätit kolhydrater, för det har jag verkligen gjort).

 

Kosttillskotten då? Använder jag några under diet?

YES I DO! :D

Jag använder nästan samma tillskott året runt, men på diet är jag extra noga med innehållet på produkterna (tex på proteinpulvret.)

Whey protein är ett tillskott jag använder dagligen, gärna till frukost men framförallt efter träning.

Nu på diet använder jag mej av Whey Isolat, det är snabbare i upptag och "renare" (alltså mindre fett och kolhydrater) än ett koncentrat. Men viktigast av allt är att det har högre procent protein per 100g. Min favorit är Proline Isowhey, fantastiska smaker och extremt bra innehåll! Jämför det proteinet med andra så förstår ni vad jag menar : )

Smakerna jag kört mest är choklad och Jordgubb  <3  Ni kan själva köpa alla smaker HÄR

 

 

Runt träning använder jag mej av både BCAA och EAA. Detta är aminosyror som förhindrar muskelnedbrytning och påskyndar återhämtningen, vilket för mig är superviktigt när jag nu tränar såhär mycket och hårt. Här är mina favoriter Ironmaxx EAA i äpplesmak och Valuelabs BCAA i typ alla smaker, haha! Men den jag använt absolut mest är Bubblizz Candy : )  Ni hittar den och alla andra smaker HÄR

 

 

 

Före träning kör jag alltid en mix av Betaalanin och Kreatin för pump, uthållighet och styrka. Allt som oftast kör jag oxå en PWO  för en extra energikick (även för fokus) och då är min favorit The King i three green fruits.

 

 

För er som inte använt någon pwo innan rekomenderar jag verkligen denna! Ni kommer inte behöva testa fler sen ;-) Du kan köpa den HÄR

 

Under träningen kör jag som sagt aminosyror, och jag tillsätter gärna extra av aminosyran Citrulline som ger fin pump och blodgenomströmning. Citrulline hittar du HÄR

 

Jag är noga med att få i mig vitaminer och mineraler året runt, men extra noggrann nu vid diet när man kanske äter lite enformigt och behöver boosta lite extra. Jag kör under vinterperioden extra D-vitamin vid sidan om då jag som övriga Sverige får alldeles för dåligt med solljus.

 

Detta tar jag alltid på morgonen, det är en del av en bra start på dagen.

Innan läggdags tar jag alltid Zma, för återhämtning och bättre sömn. För som ni kanske vet, sömnen och återhämtningen under diet är så himla viktig!  ZMA kan du köpa HÄR

 

 

Under de senaste månaderna har jag oxå använt mej av aminosyran Gaba tillsammans med zma på kvällen, och jag tycker verkligen det gett effekt.

 

 

L karnitin är en annan käck aminosyra jag använder nu i fettförbränningssyfte.

Så innan morgoncardio och innan styrketräningen är den given : )

 L-Karnitin kan du köpa HÄR

 

Slutligen vill jag tillägga att det inte finns nån diet eller något kostupplägg som är optimalt för ALLA.  Du har din alldeles unika kropp och kroppssammansättning, och det är så oerhört viktigt att man tar hänsyn till det och finner ett upplägg som funkar för precis dej istället för att göra som "alla andra". Samma gäller kosttillskott, utgå från dina behov, mål och träningsform. Sträva efter att hitta ett upplägg som känns mer som en hållbar livsstil än diet. :-)

Och så det gamla goda SANNA citatet:

Abs Are made in the kitchen.

Kosten är så avgörande när det gäller att uppnå resultat och mål varesej det gäller form, styrka, vikt upp eller ned :-)