5 enkla tips för att boosta ditt immunförsvar

Vårt immunförsvar är ett fantastiskt system som skyddar oss från virus, bakterier och andra främmande ämnen. Det hjälper med andra ord till att hålla oss friska. Men finns det något vi kan göra för att stärka vårt immunförsvar? Det ska vi ta en närmare titt på i den här artikeln.

 

1. Se till att få tillräckligt med sömn

Vill du hålla dig frisk? Då bör du se till att få tillräckligt med sömn. För lite, och för dålig, sömn gör dig nämligen mer känslig för sjukdom. Det finns t.ex studier som indikerar att vuxna som sover mindre än 6 timmar varje natt löper större risk att bli förkylda än de som sover 6 timmar eller mer. Vi rekommenderar att du sover 6-8 timmar varje natt.

 

Att få tillräckligt med sömn och vila kan bidra till att stärka ditt naturliga immunförsvar. Men hur är det om man redan har blivit sjuk? Då kan det faktiskt vara en bra idé att sova lite extra för att hjälpa immunsystemet att ta bekämpa sjukdomen.

 

Har du problem att sova? Testa att byta ut den sista timmen med skärmtid med att lyssna på en pod, läsa, yoga eller liknande. Det blå ljuset från telefonen, TV och datorn kan nämligen störa din kropps naturliga dygnsrytm. Det kan också vara en bra idé att gå och lägga sig samma tid varje natt och träna regelbundet.

 

2. Rör på dig

På tal om regelbunden träning… Träning och fysisk aktivitet har en positiv effekt på ditt immunförsvar. Vi rekommenderar därför att du siktar på att få ihop minst 150 minuter med moderat träning, varje vecka. Exempel på moderat träning är: raska promenader, cykling, jogging, simning och lätt vandring.

 

3. Håll koll på din stressnivå

Kortvarig stress kan vara något positivt, men långvarig stress är inte bra för hälsan. För mycket stress över för lång tid gör att ditt immunförsvar försvagas och blir mindre effektivt när det kommer till att bekämpa infektioner. Det kan göra att du blir lättare sjuk i förkylningar och andra infektioner. Är du ovanligt mycket förkyld? Då kan det vara ett tecken på stress. Vill du ta hand om ditt immunförsvar och hålla dig frisk kan det med andra ord vara bra att lära dig att hantera din stressnivå. Träning, yoga, meditation och att skriva journal/dagbok är några exempel på verktyg som kan hjälpa dig att bli bättre på att hantera stress.

 

4. Ät varierat och hälsosamt

Vi har sagt det förr, men det tåls absolut att sägas igen. Ditt välmående påverkas i allra högsta grad av det du stoppar i dig. För mycket godis, skräpmat och alkohol påverkar ditt immunförsvar negativt och ökar risken för sjukdom. Hälsosamma matvanor hjälper dig istället att förebygga sjukdom och är en förutsättning för ett välfungerande immunförsvar. Vill du vara snäll mot immunförsvaret? Då kan det vara en en bra idé att dra ned på socker och alkohol och äta mer frukt och grönt.

 

5. Vatten, vatten, vatten!

Att du får i dig tillräckligt med vatten skyddar dig inte från bakterier och virus, men det har stor betydelse för din generella hälsa.

 

Vätskebrist kan orsaka huvudvärk och hindra din fysiska prestation, ditt fokus och humör, din matsmältning samt din hjärt-och njurfunktion. Detta kan i sin tur bidra till att du blir mer mottaglig för sjukdom.

 

Så… hur mycket ska man dricka? Generellt sätt brukar vi säga att du ska dricka när du är törstig och sluta dricka när törsten är släckt. Tränar du hårt och intensivt? Är det varmt ute? Då kan du behöva extra mycket vätska. För att förebygga vätskebrist bör du se till att få i dig så pass mycket vätska att din urin blir ljust gul. Och du..? Kom ihåg att vatten är den bästa törstsläckaren.