5 roliga utmaningar som hjälper dig att komma i form

 

En utmaning handlar om att våga gå utanför sin egen komfortzon. Och att gå utanför komfortzonen är ofta både jobbigt och ansträngande. Men det är också där magin sker. Det är där du utvecklas och skapar resultat. Vad sägs om 30 dagar utan socker? Eller varför inte en runstreak? I den här artikeln hittar du 5 roliga utmaningar som hjälper dig att komma i form! Vilken utmaning blir din favorit?

 

1. Runstreak - spring en liten stund varje dag

Vill du börja springa men vet inte riktigt vart du ska börja? Eller har du kanske sprungit ett tag och är sugen på att testa något nytt? Utmana dig själv med runstreak! Målet med en runstreak är att du ska träna en kort stund varje dag, oavsett hur mycket annat du har på agendan, oavsett om du känner för det eller inte. Syftet med runstreaken är att hjälpa dig att få till en regelbunden träning, skapa nya rutiner och motivera dig till att utmana dig själv.

 

Men hur genomför man då egentligen en runstreak? En klassisk runstreak går ut på att springa 1,6 km (en engelsk mile) varje dag i 100 dagar. Självklart kan du även skapa en runstreak utifrån dina egna förutsättningar. Du kanske vill springa lite längre? Eller lite kortare! Det är helt upp till dig.

 

Tips: Sätt av tid i kalendern till din Runstreak varje dag. Då är chansen större att du kommer ut och får kört din dagliga runda.

 

2. Gå en miljon steg

Sitter du mycket still och har som mål att få in mer aktivitet i vardagen? Då är det här den perfekta utmaningen för dig! Här handlar det helt enkelt om att samla steg. Närmare bestämt 1 miljon steg. På 3 månader. Ja, du läste rätt! Tycker du att det låter det mycket? Faktum är att det motsvarar ungefär 11000 steg om dagen. Varje dag. Men vet du vad? Det fixar du!

 

Tips: För att göra det lite lättare att hålla koll på hur många steg du tar under dagen kan det vara en bra idé att investera i ett aktivitetsband eller en pulsklocka, som registrerar dina steg. På många aktivitetsband, och pulsklockor, kan du dessutom lägga in notiser så att du får en påminnelse när du suttit still för länge. Hur bra som helst! Vet du med dig att du kommer att promenera en del när det är mörkt? Då rekommenderar vi att du också klickar hem en reflexväst

3. Låt Sportkosts träningsalfabet avgöra vad du ska träna

Vet du inte riktigt vad du ska träna idag? Låt vårt träningsalfabet avgöra vad du ska träna. Väldigt enkelt och supereffektivt! Så här gör du: skriv ned ditt namn, leta rätt på dina bokstäver i vårt alfabet här under, notera övning + antal, och vipps så har du dagens pass framför dig. Så...vad väntar du på? Det är bara att byta om att köra så det ryker! Hur många rundor du kör är helt upp till dig. Men du…glöm inte att värma upp innan du sätter igång!

 

A: 10 burpees

B: 15 situps

C: 10 armhävningar

D: 30 squats

E: 15 spänsthopp

F: 30 sekunder sidoplanka

G: 30 gående utfall

H: 15 dips

I:  50 jumping jacks

J: 10 smala armhävningar

K: 15 burpees

L:  60 sekunders planka

M: 20 Glute bridge

N: 50 utfall

O: 20 hoppande utfall

P: 15 armhävningar

Q: 30 sekunder sidoplanka

R: 20 situps

S: 20 sumo squats

T: 30 glute bridge

U: 50 mountain climbers

V: 10 spänsthopp

X: 100 jumping jacks

Y: 5 armhävningar

Z: 50 squats

Å: 15 armhävningar 

Ä: 30 russian twist

Ö: 20 utfall


Tips: Vill du utmana dig själv lite extra i några av övningarna? Klicka hem ett gäng träningsband och upptäck muskler du inte visste du hade! Perfekt till bland annat glute bridge och squats.

 

4. Yogastreak - yoga varje dag i 100 dagar

Nyfiken på yoga? Vill du bli bättre på att hantera stress? Ta hand om din stela rygg? Bli mjukare? Eller kanske bara testa på något nytt? Då är den här utmaningen definitivt något för dig! Det enda du behöver för att komma igång är en yogamatta.

 

En yogastreak fungerar på samma sätt som en runstreak. Du ska med andra ord yoga en liten stund varje dag, i 100 dagar. Och vet du vad? När vi skriver en liten stund om dagen, så menar vi faktiskt en liten stund. Tro det eller ej, men det räcker faktiskt med så lite som 10-15 minuter om dagen.

 

Tips: Har du aldrig yogat förr? Då kan det vara en bra idé att investera i ett par yogablock och en yoga strap. Behöver du inspiration? Då finns det det flera tusen videor på youtube att välja mellan.

 

5. 30 dagar utan socker

Sist men inte minst har vi en utmaning som inte handlar om träning eller fysisk aktivitet. Men vet du vad? Chansen är faktiskt ganska stor att det är just den här utmaningen som ger mest resultat! Den här utmaningen handlar nämligen om det du stoppar i dig varje dag. Och det du stoppar i dig har, som du säkert redan vet, stor betydelse, inte bara för hur du ser ut, men också för hur du mår.

 

Har du svårt att hålla dig borta från sötsaker? Plågas du av återkommande huvudvärk? Växlande energinivåer? Vill du ha en piggare och gladare kropp? Då bör du absolut anta den här utmaningen! Och vem vet, när du väl börjar lägga märke till hur bra din kropp mår utan socker, så kanske det blir mer än 30 dagar?

 

Här är riktlinjerna för dina 30 dagar utan socker:

-       Inget godis, inga bullar, inga kakor eller andra sötsaker

-       Ingen honung eller sirap

-       Ingen läsk eller saft

 

Vi ska inte ljuga. Det kommer troligtvis att bli tufft. Men vi lovar att din kropp kommer att tacka dig när du kommit i mål!

 

Tips: Fokusera på allt det goda du KAN äta istället för det lilla som du inte kan äta, så blir det lite lättare!

Foto: Priscila Amado