ALLMÄNNA VILLKOR



Allmänna villkor för e-handel

Allmänt

Dessa villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.sportkost.se och därtill hörande sidor. Avtalet ingås mellan dig och Orvelin Sportkost AB, organisations nr: 556937-6451. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Sportkost.se framgår på webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för kund som är konsument och gör beställning via webbplatsen.

Priser

Priserna på Sportkost.se uppdateras kontinuerligt och anges inklusive moms (kosttillskott - 12%, kläder & tillbehör 25%). Priserna är angivna i lokal valuta och frakt tillkommer enligt nedan.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer och så vidare samt för slutförsäljning. Sportkost förbehåller sig rätten till ändring av information, inklusive priser, specifikationer och produkterbjudanden utan föregående meddelande.

Betalning

Klarna Checkout

Betalningen sker via kreditkort, faktura eller delbetalning. Sportkost.se har avtal med Klarna Checkout och alla köp går via Klarna.

Klarna Checkout gör att du som kund inte behöver starta ett medlemskonto hos Sportkost.se utan behöver bara fylla i e-postadress och postnummer och slutför sedan köpet. Du kan fortfarande betala med alla de populäraste betalsätten.

Klarna Faktura

När du handlar på faktura med Klarna får du alltid hem dina varor innan du betalar. Du betalar aldrig för något som är fel eller inte dyker upp. Det är enkelt, riskfritt och praktiskt. Du betalar sedan hela beloppet direkt. Läs mer på: www.klarna.com

Klarna delbetalning

Med Klarna kan du delbetala i 3 – 36 månader. Du kan också välja att betala i din egen takt och själv bestämma vilken summa du betalar varje månad. Du som delbetalar får dessutom alla dina köp på en smart månadsfaktura. Det ger dig bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan också när som helst byta till konto, genom att helt enkelt betala in ett lägre eller högre belopp än det som står på din faktura. www.klarna.com

Har du problem med din betalning, faktura eller dylikt kan du kontakta Klarnas kundtjänst:

  • Telefonnummer: +46 (0)8 – 120 120 10

Har du inte fått någon faktura eller tappat bort den?

Personuppgifter

Fakturering sker i samarbete med Klarna Checkout som ansvarar för kundens personuppgifter. Klarna Checkout behöver endast ta del av kundens personnummer om kunden önskar att handla mot faktura. Klarna behöver samla in personnummer för att kunna göra en kreditprövning hos Creditsafe. Kundernas uppgifter används aldrig för eget ändamål och som kund har du alltid rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. På din begäran kan Sportkost.se rätta till uppgifter som är felaktiga, ofullständiga eller missvisande samt få dina uppgifter raderade.

Fraktkostnad

Fraktfritt på alla beställningar som överstiger 499 kr.

På beställningar under 499 kr tillkommer en fraktkostnad på 49 kr oavsett vilken storlek och tyngd ditt paket har. Fraktpriset är inklusive moms, inga ytterligare kostnader tillkommer.

Leveranstid

Ungefärlig leveranstid anges i webbutiken. Beräknad leveranstid från din beställning tills dess att du har varan är normalt 1-3 vardagar. Vid hög orderingång kan dock leveranstiden vara 2-5 arbetsdagar efter mottagande av din order. Har du inte mottagit din order efter 7 arbetsdagar ber vi dig kontakta oss här eller via info@sportkost.se
Efter genomförd beställning skickas en orderbekräftelse till angiven e-postadress.

Restnotering

Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern till dess att full leverans kan ske. Vi kontaktar dig och informerar dig om detta. Delleverans kan göras men då efter kontakt med vår kundtjänst.

Kampanj och rea-varor

Erbjudanden och kampanjvaror gäller så långt lagret räcker. Samma villkor gäller vid köp av reavaror.

Avbeställning och ändring av order

Du har möjlighet att kostnadsfritt ändra eller avbeställa din order fram till dess att paketet packats hos Sportkost. Ändring och avbeställning kan göras efter kontakt med Sportkosts kundservice. Efter att din order paketerats kan ändringar ej göras.

Du kan kontakta kundtjänst på: info@sportkost.se

Outlöst Försändelse

För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till Sportkost debiteras en avgift om f.n. 250 kr inklusive moms för att täcka Sportkosts omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).

Garanti

Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, Sportkost lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Ångerrätt

Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan. Ångerrätten gäller dock inte då försegling/plombering brutits. Varan måste vara i väsentligen obrukat/oförändrat skick, för att kunna returneras. Kläder får självklart provas. Produkten måste returneras i produktens orginalförpackning. Underkläder samt intimprodukter bytes ej av hygieniska själ. Transportskador som uppkommer på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut. Sportkost tar inget ansvar för transporten av den returnerade försändelsen. 

Returen skickas till nedanstående adress:

Sportkost.se

Prästängsvägen 8

452 33 Strömstad


Återbetalning

Sportkost återbetalar när vi mottagit din retur. Om du handlat på faktura, betalar du in hela fakturabeloppet för att slippa påminnelseavgift. Vi återbetalar sedan när vi erhållit den returnerade produkten. Återbetalning sker inom 30 dagar från att du ångrat köpet.

Reklamation

Om en vara är skadad eller felaktig när den anländer bör den reklameras till oss så snart som möjligt. Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Sportkost åtar sig att kostnadsfritt åtgärda felet vid eventuella reklamationsärenden. Som kund har du ansvar för att undersöka de levererade produkterna noggrant vid mottagandet för att försäkra dig om att de är felfria.

Vill du göra en reklamation kontaktar du Sportkosts kundtjänst: info@sportkost. se och anger skäl, varpå vi skickar dig en retursedel som du kan använda för att återsända varan.

Varorna/produkterna skall återsändas i originalförpackningar samt väl förpackade i av posten godkänt ytteremballage (exempelvis wellpapp). Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sportkost kontrollerar/testar insända varor enligt din felbeskrivning, därför är det viktigt att felbeskrivningen är så utförlig som möjligt. Vi ersätter dig hela beloppet du betalat, inklusive returfrakt, vid godkänd reklamation. Om varan efter test bedöms felfri returneras försändelsen på begäran.

Registrerade Varumärken

Alla namn, beteckningar med mera som förekommer på Sportkosts hemsida är i förekommande fall registrerade varumärken.

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer och så vidare samt för slutförsäljning. Sportkost förbehåller sig rätten till ändring av information, inklusive priser, specifikationer och produkterbjudanden utan föregående meddelande.

Sedvanlig kreditprövning görs och Sportkost förbehåller sig rätten att neka ordrar. Alla former av bedrägeriförsök polisanmäls.

Personuppgifter - Lagen GDPR

Dina personuppgifter är skyddade enligt GDPR, Sportkost värnar om din personliga integritet. Sportkost Orvelin AB är personuppgiftsansvarig för hanteringen av de uppgifter du lämnar på Sportkost.se. Vi behandlar dina uppgifter för att administrera ditt kundförhållande, såsom att hantera betalning och leverans och övriga frågor relaterat till detta och vad som i övrigt framgår av dessa villkor.

Du har rätt att få information om hur dina personuppgifter behandlas och att få personuppgifter som behandlas på felaktigt sätt, rättade, blockerade eller utplånade. Det är du som kund som är ansvarig för att endast du har tillgång till ditt konto. Om du på något sätt misstänker att någon annan har fått tillgång till dina inloggningsuppgifter ska du omgående anmäla detta till kundtjänst. Om en anmälan till kundtjänst inte görs ansvarar du för alla köp som gjorts. Vid frågor om hantering av personuppgifter kontakta kundtjänst på mail.

Genom att acceptera våra köpvillkor förbinder du dig att följa dessa och bekräftar även att du har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av dessa. Om du bryter mot köpvillkoren riskerar du att stängas av som kund. Vill du läsa mer om vår hantering av personuppgifter, hittar ni information inne på vår integritetspolicy.  

Cookies

På Sportkost.se används cookies för att anpassa webbplatsen och göra den mer användarvänlig för dig som besökare. En cookie är en textfil som sparas på din dator för att göra sidan mer användarvänlig och för att anpassa sidan för varje enskild besökare. När du använder vår sida godkänner du även användningen av cookies.

Information och produkter och tjänster

Som kund får du e-postutskick med information om våra produkter och tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i varje nyhetsbrev.

Tvister

Uppkommer en eventuell tvist i samband med köp eller tolkning eller tillämpning av dessa villkor, som inte kan lösas mellan parterna, hänvisas du till Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se 
Sportkost följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Avtalstid och ändring av villkor

Sportkost köpvillkor gäller tillsvidare. Sportkost har rätt att ändra i köpvillkoren och kommer då att publiceras på sportkost.se.

Tjänster som erbjuds av Sportkost.se tillhandahålls av:

Orvelin Sportkost AB
Rapsgatan 4
452 33 Strömstad
e-post: info@sportkost.se
Org. nr. 556937-6451