Frakt & leverans

Frakt kostnad
Sportkost erbjuder fraktfritt på alla beställningar som överstiger 499 kr.

På beställningar under 499 kr tillkommer en fraktkostnad. Fraktpriset är inklusive moms, inga ytterligare kostnader tillkommer.

Orderbekräftelse
Så fort vi har mottagit beställning skickar vi dig en orderbekräftelse via e-post med information om din beställning.

Orderbekräftelse skickas med e-post till den e-postadress som angivits vid ert köp. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser korrekt ut. Det är bra att spara sin orderbekräftelse för att ha den till hands vid eventuella kontakter med vår kundtjänst, då ordernummer & kundnummer kan komma att behövas. Vi rekommenderar dig även att alltid kontrollera paketets innehåll så att det stämmer överens med din orderbekräftelse.

Leverans
Beställningar mottagna före klockan 12.00 avseende lagerhållna produkter skickas normalt samma dag.
Beräknad leveranstid från din beställning tills dess att du har varan är 1-3 vardagar.
Vid större kampanjer och eventuella slutförsäljningar kan leveranstiden bli något längre.

Orders med restnoterade produkter skickas när alla varor finns i lager altenativ så förbehåller vi oss rätten att ta bort restnoterade produkter från ordern. Vi kontaktar dig i ärendet och lämnar detaljerad informerar om restning om detta uppkommer.

Vi leverar endast inom Sverige.

Leverans Partner
Vi skickar våra paket med Instabox och Post Nord
• 1-3 vardagar
• Leverans till ombud
• Paketbox
• Kräver en folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o adress

I vår kassa gör du som konsument valet om vilket fraktaltenativ samt ombud som passar dig bäst.

Spåra er försändelse
När din beställning skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress.
I leveransbekräftelsen hittar du en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.
Om du inte fått någon avisering om att paketet kommit fram, men ser via spårningslänken att paketet kommit till ombudet, går det bra att hämta ut paketet med kolli-id/spårningsnummer i samband med uppvisning av er legitimation hos ombud.

Instabox

När kommer mitt paket?
Du kan se ditt pakets uppskattade leveranstid inne på länken vi har skickat via SMS eller i appen.

Jag skulle vilja ändra skåp, går det?
Ja, du gör det inne på länken vi har skickat via SMS eller i appen.

Jag skrev in fel telefonnummer, vad gör jag nu?
Du kan enkelt byta telefonnummer via det bekräftelsemail som Instabox har skickat till dig. Mailet har avsändare info@instabox.se och heter ”Leverans påväg! Kontrollera ditt telefonnummer”. Scrolla ned i mailet och klicka på ”Fel nummer?
Hittar du inte mailet? Kontrollera gärna om det har hamnat i skräpposten.

Jag kan inte hämta ut mitt paket idag, hur länge ligger det kvar?
Ditt paket ligger i skåpet i två dagar (helgdagar räknas som halvdagar). Efter två dagar hämtar Instabox hem ditt paket till deras lager och du kan då inom 10 dagar boka en ny utkörning utan extra kostnad, detta gör du via den länk som Instabox har skickat till dig via SMS eller i deras app. Instabox informerar alltid dagen innan de  tar ditt paket tillbaka till lagret. Tips: Du kan själv förlänga tiden som ditt paket är i skåpet via länken eller i appen.

Varför ska jag identifiera mig med hjälp av BankID?
Begäran om BankID krav kan variera. Det kan bero på vikten av paketet, priset på produkterna, vilken nätbutik m.m. Det är en säkerhetsåtgärd för att försäkra att det är rätt person som får PIN-koden. Vid legitimeringen i BankID-appen kommer det stå att du legitimerar dig mot Instabox.

Vart hittar jag PIN-koden för att hämta ut mitt paket?
När ditt paket är framme i skåpet så skickar Instabox ut PIN-koden till dig per SMS, du kan också se den i appen. Har du inte fått något SMS så kan det vara så att du har angivit fel telefonnummer. För att kontrollera eller ändra ditt telefonnummer.

Post Nord

Med PostNord Appen kan du som kund löpande följa ert paket samt få uppdateringar om vad som händer ditt paket under vägen.
Du kan även nyttja denna app samt Bank ID för att legitimera dig vid uthämtning hos ombud.
Önskar du förlänga tiden paketet ligger hos ombudet, innan den returneras och skickas tillbaka till oss, går det att förlänga denna tid via appen.

Hos ombud
För att hämta ut din försändelse behöver du uppvisa en giltig legitimation och det nummer som du hittar i smsaviseringen.
Du kan även nyttja Post Nords app samt Bank ID för att legitimera dig vid uthämtning hos ombud.
Det är endast personen vars namn som står på paketet som får hämta ut det hos ombudet.

Post Nords försändelser ligger i 7 dagar hos ombudet innan den returneras till oss.
Hinner man inte hämta ut paketet inom de 7 dagarna kan man förlänga tiden paketet är kvar hos ombudet upp till 14 dagar. Denna ändring gör mottagaren inne i Post Nord appen.

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Kostnaden för detta är 149 kronor.

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss, hämta ut paketet och göra en "vanlig retur".

Delleverans 
Vid beställning över 20kg kommer beställningen delas upp i fler kollin då man väljer fraktaltenativ Post Nord ombud och Paketskåp. Detta för att ta hänsyn till Post Nord maxvikt.