Kalla bad - är det verkligen bra för kroppen?

Kalla bad är hetare än någonsin! Men är det iskalla vattnet verkligen så bra för hälsan som många påstår? Vad bör man tänka på om man vill prova på att bada isbad? Vi bestämde oss för att ta en närmare titt. 

 

Vad finns det för fördelar med att bada isbad?

Ispåsar och isbad har länge använts för att behandla inflammationer och muskelvärk. Att kyla kan användas som smärtlindring är med andra ord ingen nyhet, men att bada isbad kan faktiskt ha flera positiva effekter på din hälsa.

 

  1. Isbad motverkar stress

Det sägs att isbad stimulerar vagusnerven, vilket i sin tur kan bidra till att stärka din förmåga att hantera stress. Det sägs också att ett isbad kan bidra till att du blir på bättre humör.

 

  1. Kalla bad påverkar ditt nervsystem

… och kan bidra till att du sover bättre och känner dig piggare. Vill du att dina kalla bad ska bidra till bättre sömnrutiner? Då bör du bada på morgonen.

 

  1. Kalla bad stimulerar kroppens immunsystem

Det finns en del studier som indikerar att kalla bad kan stimulera kroppens immunsystem. Detta kan, i teorin, bidra till att stärka ditt immunförsvar och bidra till att du håller dig frisk. Att ta ett isbad efter ett intensivt träningspass, eller tävling, tros också kunna hjälpa till att lindra muskelvärk och ömma muskler.

  1. Isbad boostar ämnesomsättningen

Sist men inte minst så finns det en del studier som indikerar att isbad kan boosta  ämnesomsättningen. Ämnesomsättningen styr hur snabbt du förbränner kalorier. I teorin innebär det alltså att isbad skulle kunna bidra till att du går ned i vikt. Här krävs det dock mer forskning för att kunna bekräfta att så är fallet. 

 

Vad är det egentligen som händer i kroppen när man badar isbad?

Enkelt förklarat så fungerar det så här: när din kropp utsätts för kyla aktiveras kroppens immunförsvar och smärtlindrande ämnen som endorfiner släpps ut i blodet.

 

Endorfiner är våra så kallade “må bra hormoner” och har många positiva effekter på vår hälsa. Dessa hormoner skapar en känsla av fysiskt välbehag och kan på så sätt bidra till att reducera stress, motverka depressioner, stärka immunförsvaret, sänka blodtrycket samt förbättra läkningen av sår och skador.

 

Hur många minuter måste man bada för att få optimal effekt?

15 minuter i vattnet rekommenderas för att du ska få så mycket som möjligt av den iskalla behandlingen. Efter 15 minuter avtar effekten. Att starta direkt med 15 minuter i det kalla vattnet är dock ingen bra idé. Experter på området rekommenderar att du börjar försiktigt och gradvis jobbar dig upp till de rekommenderade 15 minuterna, utan att pusha kroppen för mycket.

 

Kan det vara farligt att bada isbad?

Det är inte farligt att bada isbad, under förutsättning att du gör det på rätt sätt. Men det finns även några risker som kan vara bra att känna till.

 

  • Det är uppenbarligen väldigt kallt att sänka ner sig i det iskalla vattnet. Detta kan upplevas som obehagligt, men är ofarligt för de allra flesta av oss.
  • Det kalla vattnet kan dock bidra till att blodkärlen dras ihop, vilket gör att blodflödet saktar ner. Detta kan vara farligt för personer med kardiovaskulära sjukdomar eller högt blodtryck, då risken att drabbas av hjärtstopp eller stroke ökar.
  • Är du diabetiker? Då bör du vara försiktiga med isbad. Diabetiker har nämligen ofta reducerad förmåga att bibehålla kroppstemperaturen under extrema temperaturförändringar.  
  • Om du stannar i det kalla vattnet för länge kan du drabbas av hypotermi. Hypotermi innebär att kroppstemperaturen sjunker under 35 grader. Vid hypotermi ökar både andning och puls kraftigt, samtidigt som blodflödet till hjärnan minskar och du riskerar att bli medvetslös. Hypotermi är ett mycket allvarligt tillstånd. Därför är det otroligt viktigt att du inte stannar för länge i vattnet. 

 

Tips till dig som är sugen på att testa att bada isbad

När du badar isbad är det viktigt att komma ihåg att kroppstemperaturen fortsätter att sjunka även när du har kommit upp ur vattnet. För att minska risken att drabbas av hypotermi är det viktigt att du ser till att du gradvis får upp värmen igen efter ditt isbad. Men hur gör man då detta på bästa sätt? Här är några tips på vägen:

  • Ta på dig mössa och vantar omedelbart efter badet. Eller gör som många vana isbadare och ha på dig mössa och vantar på även under själva badet.
  • Få av dig de våta kläderna och torka dig. Badrock eller stor handduk rekommenderas.
  • Ta på dig torra, varma kläder. Börja med överkroppen!
  • Drick något varmt! En kopp te, kaffe eller varm choklad smakar garanterat extra gott efter ett kallt bad.
  • Ta gärna något att äta. Här kan du med fördel välja något sött, eftersom socker hjälper till att öka kroppstemperaturen. Vad sägs om en bit mörk choklad och en kopp kaffe?
  • Se till att röra på dig för att öka kroppstemperaturen, eller hitta en varm plats att sitta på.
  • Att duscha varmt direkt efter isbad bör undvikas. Det varma vattnet öppnar nämligen upp blodkärlen och ökar blodflödet. Och plötsliga förändringar i blodflödet kan göra att du svimmar.
  • För att vara på den säkra sidan: bada aldrig ensam.


Nyfiken på kylans positiva effekter men inte så sugen på att hoppa i plurret?

Då kan vi glädja dig med att det finns ett par andra metoder du kan prova. Varför inte börja med att låta en varm dusch övergå i en kalldusch? Det är superenkelt! Börja med att duscha varmt i några minuter, sedan sänker du gradvis temperaturen och avslutar till slut det hela med en kalldusch. Snabbt, enkelt och väldigt uppfriskande.

Är kallt vatten inte riktigt din grej? Kanske tycker du inte om att frysa? Då kan kanske kryoterapi vara något för dig! Med hjälp av kryoterapi kan du nämligen “lura” kroppen till att sätta igång läkande mekanismer, utan att behöva uppleva den penetrerande kylan som är vanligt förekommande vid isbad. Dessutom är kryoterapi mer tidseffektivt än isbad. Faktum är att så lite som 3 minuter kryoterapi kan jämföras med 30 minuter i ett isbad.

Foto: Felix Almsved