Stärk ditt immunförsvar i förkylningstider

Vi behöver vitaminer för att undvika bristsjukdomar och för att ha ett fungerande immunförsvar. Det finns mängder av olika faktorer som kan påverka vårt immunförsvar negativt och som ständigt finns i våra liv som till exempel stress, dålig sömn samt träning drar ner ditt Immunförsvar.

Träningen drar ner immunförsvaret tillfälligt och den luckan kan du minska genom att optimera din återhämtning efter ett pass genom att äta och dricka ordentligt efter ditt träningspass. Men bristande sömn och stress är något som kan vara svårt att göra något med under perioder av livet och för att stärka ditt immunförsvar är Multivitaminer och C-vitamin ett enkelt sätt att stärka immunförsvaret.

C-vitamin är en vattenlöslig vitamin som inte lagras i kroppen och därmed kan man boosta immunförsvaret rejält. För att kroppen ska kunna producera kollagen så behöver kroppen c-vitamin som är en koenzym, det vill säga ett hjälpmedel. Det är primärt C-vitaminets huvudfunktion då kollagenet är ett protein som finns i kroppens bindväv, blodkärl, brosk och ben men C-vitamin är också en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress och nödvändig för att känna sig pigg.

Särskilt bra är det att ta C-vitamin när man tar järn då C-vitaminet främjar kroppens förmåga att ta upp järn. C-vitamin hjälper också till att minska trötthet och utmattning.

Multivitaminer

Vem behöver egentligen ta extra vitaminer i dagens läge där vi lever i ett överflöde av livsmedel och energi. Jo vi på Sportkost tycker att alla skulle behöva det.

Många lever i en hektisk vardagsmiljö i dagens samhälle och har inte tid att laga hemlagad mat från grunden och då påverkar detta hur mycket vitaminer vi får i oss då. Halv- och helfabrikat är oftast är processad och då finns det inte så mycket vitaminer naturligt i maten. Även om man handlar mat och lagar naturligt från grunden så innehåller jorden idag lika mycket mineraler och det i sin tur gör att grönsaker och frukter inte innehåller lika mycket vitaminer som tidigare.

Den faktorn samt att grönsaker och frukt börjat tappa vitaminer och mineraler så fort man skördar och i och med besprutade grönsaker så kan det ligga en längre stund i affären innan det blir dåligt och därmed inte innehålla lika mycket vitaminer och mineraler som vi i slutändan tror när vi äter grönsaker då den har tappat vitaminer från den stund den blivit skördad.

Därför rekommenderar vi från Sportkost att alla tar multivitamin samt C-vitamin.